Rapportage Music China 2009

Naar index

Beurs algemeen
Music China 2009 werd gehouden van dinsdag 13 t/m vrijdag 16 oktober 2009. Hoewel de algemene opzet van de beurs hetzelfde was als voorgaande jaren, waren er wel een paar opvallende verschillen. Net als vorig jaar besloeg de beurs 6 hallen + 2 hallen voor Prolight & Sound; er kwamen 42.500 bezoekers uit 86 landen (waarvan 40.000 uit China). Dit betekent een daling van 1,7% ten opzichte van vorig jaar; extreem weinig met de kredietcrisis in ogenschouw genomen.

Nieuw in de reeks nationale paviljoens was een gezamenlijke stand van de Noordse landen (IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken). De beurs en de bezoekers zijn over de hele linie weer een stukje professioneler geworden. Voor het eerst is er geen diefstal uit de stand geconstateerd. Ook streken er geen illegale standhouders meer neer in de hal. Wel waren er nog de gebruikelijke ‘horlogeverkopers’ actief en waren de wachttijden voor een taxi aan het einde van de beursdagen nog steeds aanzienlijk. Nieuw dit jaar was de veiligheidscontrole bij de ingang van de hal. Deze had vooral tot doel om te oefenen voor de Shanghai World Expo 2010. Er valt nog wel wat te verbeteren. Er waren te weinig checkpoints, waarbij ondanks de matige controle toch nog lange wachtrijen ontstonden.

Nederlands paviljoen
Voor de vierde achtereenvolgende keer heeft de VMN een gezamenlijke Nederlandse stand georganiseerd, waarin dit jaar de volgende organisaties vertegenwoordigd waren: de uitgeverijen Donemus/MCN, Tierolff Muziekcentrale, KVNM, Beurskens, Broekmans & Van Poppel, EMC en Izis, alsmede Buma/Stemra, Dutchsound.nl en de VMN. De eerste drie uitgeverijen waren zelf aanwezig, de overige organisaties werden vertegenwoordigd door Anja Wester, voorzitter beurscommissie VMN. Dankzij een substantiële bijdrage van Buma Cultuur was het mogelijk om een stand met een professionele uitstraling te realiseren op een goede locatie in de bladmuzieksectie.

Veel bezoekers kwamen doelgericht op het Nederlandse paviljoen af. Vaak waren zij afkomstig van conservatoria en arts centres. De namen en logo’s van de Nederlandse deelnemers werden meer en meer herkend. Men raakt nog meer gewend aan de westerse prijzen voor bladmuziek, wetende dat het kwaliteitsproducten zijn met een betere gravure en druk dan de eigen Chinese producten. Tijdens de beurs is aanzienlijk meer verkocht dan in de voorgaande jaren, maar voor kopen op bestelling met betaling vooraf blijft men zeer huiverig. Wellicht is de Chinese postbestelling zo onbetrouwbaar dat men vreest de goederen nooit te zullen ontvangen. De KVNM, die dit jaar voor het eerst op de beurs aanwezig was, geeft veel religieuze muziek uit de renaissance uit. Aan het religieuze aspect hiervan wordt in Nederland nauwelijks meer aandacht besteed; het wordt gezien als serieuze in plaats van religieuze muziek. Chinese bezoekers vroegen zich hardop af of deze muziek wel door de Chinese censuur goedgekeurd was. In ieder geval is dergelijke early music volgens de bezoekers totaal niet verkrijgbaar in China.

Stand
Daar de VMN-stand in 2008 te lang en te ondiep was gebleken is in 2009 teruggegrepen op de opzet en afmeting van 2007 met in het midden een ‘treincoupé’ voor het houden van gesprekken en daaromheen wanden met boekenplanken. Anders dan in 2007 was de stand nu aan beide zijkanten gesloten. Hierdoor was er meer plankruimte op hetzelfde oppervlak. De contacten over de standbouw voorafgaand aan de beurs verliepen soepel, in tegenstelling tot de standbouw zelf. De standbouwer was niet op het afgesproken tijdstip aanwezig en moest stevig aangestuurd worden op het afleveren van een verzorgde stand.

Er waren steeds twee vertalers in de stand. Een derde tolk die tevens optreedt als lokale contactpersoon was deels aanwezig. Bij haar hadden we vorig jaar een grote doos met ge-exposeerde boeken en wat materiaal, zoals banners, in opslag gegeven. Het opslaan van dit materiaal bevalt goed, omdat het het heen en weer zenden van materiaal voorkomt. Vanwege de steeds groter wordende hoeveelheid materiaal is het raadzaam om ons voor volgend jaar te oriënteren op meer professionele opslag. Het bleek handig te zijn om niet in alles afhankelijk te zijn van de tolken; ook Anja Wester heeft kennis van de Chinese taal. De verzending van de boeken vanuit Nederland is ook dit jaar goed verlopen.

Overige zaken
De contacten met het Shanghai Conservatory zijn in de loop der jaren uitgebreid. Dit jaar heeft dat geresulteerd in optredens in de stand en een concert bij het conservatorium. In de stand trad hetzelfde saxofoonkwartet op als vorig jaar en daarnaast een blaaskwintet, dat tevens onderdeel was van het avondconcert. Het concert was georganiseerd ter gelegenheid van het aanbieden van een aantal partituren van Donemus aan het Shanghai Conservatory. De Chinese musici voerden de Nederlandse werken uit op een zeer hoog kwaliteitsniveau, zonder dat er iemand nadere instructie bij de partituren had gegeven. Eens temeer een bewijs dat muziek internationaal is. Voorafgaand aan het concert was een receptie georganiseerd en voorafgaand aan het optreden van elk afzonderlijk ensemble gaf Davo van Peursen (Donemus/MCN) een korte uitleg over de uit te voeren werken en de componisten. Het concert werd mede mogelijk door een subsidie uit het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten.

Gelijktijdig met de beurs in Shanghai was er een Nederlandse culturele delegatie op bezoek in China. Deze delegatie bezocht ook Shanghai onder andere in verband met de opening van het Nederlands paviljoen voor de World Expo 2010 in Shanghai. Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, was deelnemer aan deze delegatie en maakte van de gelegenheid gebruik om Music China, in het bijzonder de VMN-stand, te bezoeken.

Na afloop van de beurs hebben twee Nederlandse standhouders een bezoek gebracht aan Hong Kong, o.a. om nader kennis te maken met de (blad)muziekhandel aldaar. Als uitvloeisel van opgedane contacten op Music China zijn twee grote muziekwinkelketens bezocht. In beide gevallen is er een filiaal bekeken en heeft er een gesprek plaatsgevonden met een gezaghebbende manager op het hoofdkantoor. Daarnaast is Hong Kong’s grootste bladmuziekhandel bezocht. Er is daar gesproken met de directeur die al met enige regelmaat bladmuziek in Nederland bestelt. Ook met enkele andere Hong Kongse en Singaporese contacten via Music China is in Hong Kong in een rustiger atmosfeer verder gesproken over mogelijke zakelijke contacten. Duidelijk werd ook dat Hong Kong met zijn 7 miljoen inwoners op zich al een interessante markt is, maar dat vanuit Hong Kong ook veel geleverd wordt aan de Chinese Volksrepubliek.

Anja Wester,
9 november 2009